کلاسی که خوب آرایش و سازمان دهی شده باشد، محل خوبی برای درس دادن و یاد گرفتن می شود، به کمک نکات زیر، کارایی محیط تدریس تان را ارزیابی کنید!
- چیدمان کلاس بازتابی از نحوه و سبک تدریس شماست. مثلاً اگر تدریس شما شامل مقدار زیادی کار گروهی باشد، آیا بچه ها را دور میزگرد می نشانید یا در ردیف میز تحریرها؟
- محیط فیزیکی بازتابی از شما و شخصیت شماست در نهادن مهر شخصی تان بر اتاق با گیاهان، تابلوها ، فرش ها ، پوسترها و غیره تردید نکنید.
- وسایلی که مدام استفاده می شوند، در دسترس همه قرار دارند. این کار باعث کاهش تاخیرها، مزاحمت ها و قاطی کردن می شود.
- شما احتیاط های ایمنی لازم را انجام می دهید؟
- نواحی پر رفت و آمد خلوت هستند؟
- وسایل علوم و هنر به خصوص آنها که تیز یا سمی هستند در جای امنی قرار داده شده اند؟
- وسایل شکستنی در محل امنی نمایش داده یا گذاشته شده اند؟
- جایی برای گذاشتن وسایل بچه ها تهیه شده است؟
- پریز برق کافی و ایمن وجود دارد؟
- جلوی درها و پنجره ها سد نشده است؟
- اگر در کلاس فرش هست، فرش باعث لیز خوردن بچه ها نمی شود؟
- کلاس شما برای نیازهای محیطی شخصی بچه ها مناسب است؟ فاکتورهایی مثل حرارت، نور و سر و صدا روی بچه ها آثار مختلفی دارد و یادگیری شان را تغییر می دهد، در کلاس محیط های پر نور و کم نور داشته باشید و به بچه ها کمک کنید تا متناسب با دمای مورد نظرشان لباس بپوشند.
- دکوراسیون کلاس به بچه ها هیجان و انرژی برای یادگیری می دهد.
روش ها و رویه های کلاسی
رویه ها ستون اصلی زندگی روزمره کلاسی هستند. ببینید که آیا سیستم شما به داشتن کلاس راحت کمک می کند یا نه؟
- دانش آموزان می توانند رویه های کاری شما را بفهمند و دنبال کنند؟
- قبل از انتظار داشتن از بچه ها ، به آنها اجازه می دهید تا رویه ها را تمرین کنند؟
- شما برای کلاس تان قانون های رفتاری کلی وضع کرده اید؟
- قانون ها را درمعرض دید همه قرار داده اید؟ یک کپی از قانون ها را به خانه بچه ها فرستاده اید؟
- قانون های تان تا حد ممکن روشن و مشخص هستند؟
- تعداد قانون های تان اندک و محدود است؟